Thursday, June 3, 2010

Nak tolong ke tidak?

Selama nie apa yg aku belajar tentang HR hanya sekadar teori saja. Tapi hari nie bila aku ditugaskan utk memilih calon2 engineer yang mungkin bakal di interview, memang memeningkan. Bagi aku kalo sekadar jawatan dalam bidang business admin maybe senang aku nak wat pemilihan. Tapi kalo engineer nie mmg susah aku nk pilih. Sebabnya aku nie tak berapa nk familiar dengan term2 yg berkaitan engineering.

Sebagai contoh, company nk engineer yg related dengan bidang mechanical dgn electronic saja. Tapi taulah kan engineering ni pun de byk cabang gak. Bagi orang lain mungin mereka tau tapi tidak bagi aku. Bila de applicant yg major dalam mechatronic atau robotic aku jadi blur kejap. Bila aku tanya staff kat situ diorang kata kalo gitu tgk pada mereka punya working experience. Tapi kalo working experience die pun aku tak reti nk relate dengan bidang yg diperlukan pun susah gak. Time tu aku rasa cam nk tipon angah je. Nasiblah aku sbb sendiri yg pilih nk practical kat engineering company.

Aku bukannya apa, kalo boleh aku nak pilih sume orang. Tapi takkanlah seramai2 umat tu nk panggil utk attend interview. Tu mustahil sama sekali. Kenalah semak dulu sama ada layak atau tak. Bila resume yang tak terpilih tu aku rasa kesian sangat sampaikan aku check berulang2 kali manalah tau kot2 kalo boleh tolong. Tapi nk wat camne kalo mereka tak memenuhi syarat. Seboleh2nye tak naklah aku letak resume diorang dlm fail yang telah "dikhaskan." Tapi kalo aku mandai2 pilih diorang tanpa mengikut piawaian, tak pasal2 kena soal dengan boss, tu lagi susah mau jawab.

Aku beruntung sbb diberi peluang utk recruit candidates bg jawatan engineer. Banyak yang aku belajar. Betullah kata En. Helmy resume panjang2 orang takkan baca. Resume yg bagus hanya 2 muka surat saja. Kebanyakan resume yg aku tengok de 5 pages. Aku sendiri pun tak larat nk baca resume yang berjela2 tu. Apa yang penting juz tengok pada qualification dengan working experience saja. Yang lain tu buat hiasan je. Tapi aku baca gak mane2 resume yang aku rasa menarik minat aku. Huhu... Macam2 stail ada.

Arini aku balik on-time compare semalam. Kalo ibu dengan ayah tak datang KL tadi confirm aku balik lewat gak. Iyalah, balik awal2 pun bukannya wat ape kat rumah. Baik aku wat keje, lagi best. Hari ni memang penat. Konon ingat nk tido awal tapi tak leh gak. Tadi gi umah acik sekali dengan kakak. Esok ibu akan datang lagi. Tapi aku tak sure lagi nk ikut sekali atau tidak. Tengoklah camne esok. Apa2 pun terima kasih pada tuan rumah sbb tolong bukakan gate yg tak berkunci tadi. Huhu...

[p/s: nasib baik dah gosok baju dari semalam]

No comments: