Friday, June 18, 2010

Human Resources

Rasa2 nya aku hanya berkesempatan nk update blog seminggu sekali je lah. Tu pun time ujung minggu je. Almaklumlah semenjak dah keje nie aku dah kekurangan masa utk mengupdate blog ditambah pula dengan masalah connection dengan broadband ni.

Juz nk share kat sini, end of this month kemungkinan besar aku akan dipertanggungjawabkan utk mencipta satu sistem database utk library di tempat aku praktikal nie. Office aku ada library tau! Tapi mak ai... bila dengar je Assistant Manager (AM) tu kata aku kena "cipta".... aku terdiam sekejap. Aku rasa utk skop HR yg aku belajar selama nie takde pula diajar pasal sistem mereka cipta nie. Ke aku yg tak datang class masa subject tu diajar?... Hurm.. ye ke? Macam mana aku nak buat nie.

Balik Seremban this week, selain untuk menghadiri kenduri kahwin aku juga kena menghabiskan masa utk mencari bahan nk wat thesis. Ni pun satu masalah gak. Next week aku dah nk kena anta thesis proposal pada company berkenaan tajuk yg aku nk wat research. Tu baru nk kena anta pada company belum pada advisor lagi. Macam2 lah kan....

Tapi yg syoknya walaupun aku tak sampai sebulan lagi di sini tapi aku dah semakin didedahkan dengan kerja2 HR. Pasal recruitment aku dah tahu, staff attendance, letter of appointment, KWSP, cuti2 serta bab claim mengelim aku yg buat, fail peribadi staff pun aku dah diexposekan. Bukan utk staff di HQ saja malah utk di Libya juga. Training lagilah... aku nie yg hanya practical student pun dah dihantar pergi training petang tadi. Then, CEO punya hal pun kadang2 aku turut involved sekali.

Dan paling best aku suka bila aku dipertanggungjawabkan utk mengedit dan mengemas kinikan staff details. At least boleh aku tengok staff nie position dia apa, orang mana, qualification background camne, dah berapa tahun keje, ada rekod jenayah ke tidak, dah kahwin ke belum... huhu....

Tapi aku tau sume tu private & confidential. Asal aku diberi tugas je, mesti HR Exec kat situ akan cakap, "Aida, you kena ingat ye. Ni sumenya P&C. Apa2 yang you tahu, you nampak, you dengar sumenya mesti disimpan." Target aku sekarang nie adalah untuk diberi peluang dalam system payroll pula. Ha.. tu paling aku suka. Hopefully aku dapat "terjah" pada skop yang sangat sensitif nie.

No comments: