Wednesday, November 10, 2010

Al-Kuliyyah

Mengikut kalendar Islam, hari ini 3 Zulhijjah. Bulan Zulhijjah adalah bulan haji. Aku tak tahulah boss aku, Mr. A tu tahu ke tidak pasal benda nie memandangkan dia bukanlah Muslim. Tapi hari ini, dia tanya banyak soalan tentang haji. Nak kata ada staff dia yg pergi haji takde pula. Entah... Mungkin dia mmg tahu atau mungkin hanya kebetulan.

Pagi tadi tiba2 je dia datang kat meja aku time aku dok leka berborak dgn sorang mamat nie. Then dia tanya, "eh, you all... I nak tanya sikitlah. Why do peole perform haji until 1 month? I just wondering." Bila dia tanya je soalan tu, aku dgn mamat tu pandang antara satu sama lain. Ko nak jawab ke aku nak jawab. Tak abis soalan tu, Mr. A tanya lagi.. "What I know they are going to visit the holy places right? Then, why they pusing2 itu kotak?"... Kotak yang dimaksudkan itu adalah Kaabah ye. Dan soalan terakhir dia, "I used to drink air zamzam. What is the meaning of zamzam?"

Hurm... xtau nape dia tanya soalan macam itu. Mungkin saja nak tau. Mungkin berminat nak tau. Atau mungkin takde maksud apa2. Tapi takpelah, at least dia amik kisah gak pasal hal2 orang Islam. Banyak gak perkara2 yg dia peka. Macam aritu time dia nak belanja breakfast masa meeting. Dia bagi duit tapi dia soh kami yang Muslim nie pergi beli. Then, de sorang Chinese girl nie offer diri nak tolong belikan. Dia xbagi sebab dia kata lebih elok kalau orang Muslim yang beli. Barulah takde rasa ragu2. Bagus juga aku dapat bos yang macam ni. Compare dgn big boss aku lagi sorang, kontra pula perangai dia dengan Mr. A. Tapi betul ke?

No comments: