Sunday, May 23, 2010

Women at all times

Baru2 ini KTM de memperkenalkan koc wanita yg dikhaskan utk para2 wanita. Koc Wanita - Wanita Sepanjang Masa. Erm... bunyi cam diskriminasi je kan. Tapi tak pelah, utk keselamatan dan keselesaan khususnya buat ibu mengandung kiranya baguslah tu. Cuma yg tak berapa nk bestnya bila sesetengah kaum lelaki tidak respect pada peraturan yang dibuat.

Semalam masa aku naik komuter de sorang budak lelaki Melayu ni dengan selambanya duduk di bahagian koc wanita. Aku tak salahkan dia seratus peratus mungkin sebab poster yg ditampal tu terlalulah kecil. Kertasnya ala2 saiz A4 gitu. Manalah orang nak perasan. Aku ni pun dah 15 minit duduk dlm tu baru perasan yg rupa2nya aku duduk dibahagian koc wanita. De sorang makcik depan aku tu, asyik dok jeling2 kat budak tu tp budak tu buat donno je.

Then, smpai kat stesen Bandar Tasik Selatan, uish... lagilah ramai kaum lelaki dgn selambanya masuk bhgian ladies coach tu. Padahal diorang tahu koc tu khas utk wanita saja. Aku dgr de sorang mamat tu kata, "ala... lantaklah tempat perempuan pun".

Sepatutnya pihak pengurusan lebih peka pada hal sebegini. Lebih2 lagi dekat waiting area. Dah tentu2 lah waiting area kat Seremban tu dekat dgn bilik pengurusan. Tapi diorang wat xtau je bila waiting area utk wanita dipenuhi kaum lelaki. Sampai kat KL Sentral barulah de kawalan yg ketat sket.

Walau macam manapun tak sumenya lelaki yang ego yang tak mau ikut peraturan. De gak lelaki2 budiman dan gentleman yang sanggup pergi koc lain bila dia tau tu kawasan wanita. Respectlah sama mereka.

No comments: