Tuesday, February 9, 2010

Cerita Santai


Kisah Uban


Pada suatu hari sedang emak Nurul Janah sedang memasak, Nurul Janah ternampak ada uban di kepala emaknya lalu dia pun bertanya "emak, kenapa rambut emak bewarna putih?" tanya Nurul Janah.

Dengan rasa malas ibunya pun menjawab "Setiap kali anak emak membuat emak menangis , sehelai rambut emak akan bertukar menjadi putih." jawab emaknya.

Kemudian Nurul Janah pun berfikir sejenak dan bertanya lagi "Habis kenapa rambut nenek semuanya bewarna putih? Emak selalu membuat nenek menangis ye?"


Tidak akan di hukum

Murid : Cikgu, apakah orang boleh dihukum untuk sesuatu yang belum dibuatnya ?
Guru : Oh, semestinya tidak. Orang hanya boleh dihukum untuk perbuatan yang telah
dilakukannya.
Murid: Syukurlah, Cikgu. Saya belum membuat latihan yang diberi oleh cikgu semalam.


Kejadian Seram di Wad ICU

Salah sebuah katil di dalam bilik ICU sebuah hospital ternama kerap mengalami kejadian pelik. Setiap pesakit yang ditempatkan di situ pasti akan meninggal pada satiap hari Jumaat pagi tanpa mengira umur, jantina atau tahap kesihatan mereka. Perkara ini sangat membingungkan para doktor. Lalu para doktor memutuskan untuk memantau katil tersebut.

Apabila tiba hari Jumaat yang berikutnya, beberapa doktor bersiap sedia untuk mengenal pasti penyebab kepada kematian di katil tersebut. Seorang pesakit lelaki sedang tidur di katil misteri. Masa berputar… pukul 8 pagi, 8:30 pagi sehingga jam 9 pagi.

Tiba-tiba pintu bilik ICU itu terbuka dan masuklah Makcik Bedah, seorang pekerja sambilan sebagai pencuci yang hanya bertugas setiap hari Jumaat. Makcik Bedah masuk dan terus mendekati katil keramat tersebut… dan terus mencabut soket elektrik untuk alat bantuan pernafasan pesakit tersebut dan menggantikannya dengan ‘plug vacum cleaner’nya…


Hilang Duit

Pada suatu hari di sebuah Sekolah Rendah, ketika itu waktu rehat dan terlihat di halaman sekolah tersebut seorang pelajar sekolah darjah satu menangis dengan kuatnya. Lalu, bertanyalah salah seorang gurunya.

Guru : Kenapa menangis?
Anak : Duit saya hilang sepuluh ringgit cikgu" (jawabnya sambil menangis)
Guru : Sudahlah jangan menangis ye...nih Cikgu beri sepuluh ringgit.

Namun pelajar tersebut menangis semakin kuat. Cikgu pun menjadi lebih hairan.

Guru : Aik... menangis semakin kuat? Kan Cikgu sudah ganti sepuluh ringgit.
Anak : Iya cikgu... tapi kalau tadi duit saya tidak hilang,kan sekarang duit saya ada dua puluh ringgit.
Guru : ??!!!

No comments: