Tuesday, September 13, 2011

Beli dan Belah

Selalunya kan.. kalau korang sume pergi kedai atau shopping mane2, then kamu bayar pastu de baki. Agak2 baki yang korang terima tu korang kira tak? Betul ke balance yang korang dapat? Tengok tak resit yang korang terima tu? Kalau akulah kan... tu lah kelemahan aku. Memang confirm aku tak kira. Dapat balance terus je masuk purse. Pastu aku nie pun bukannya peduli dengan harga yang dia tulis. Rasa nak beli sesuatu tu amik jer pastu bayar. Tapi tu utk barang runcit yg biasa2 lah. Contohnya nak beli megi ke, sardin ke, telur ke... Malas nak compare2 harga.

Aku ni bukanlah jenis orang yang teliti sangat. Certain things tu maybe lah. Tapi kalau bab2 nombor nie agak lemah sedikit, huhu... Pernah gak aku dapat balance yang kurang. Padanlah muka aku kan. Sape soh tak mau cek dulu. Tapi tu untuk kepentingan diri sendiri je. Mmg aku tak kisahlah. Lainlah kalau melibatkan orang lain. Tu akan jadi super duper lebih teliti. Contohnya kalau time belajar dlu nak beli barang2 rumah utk kegunaan bersama kenalah cek balance yang dapat. Tengok balik resit. Pastu siap tampal dalam buku khas lagi. Hehehe.... Nak bayar bil letrik pun sama gak. Aku tampal sume resit2 yang ada. Nanti senang nak rujuk balik. Camtu gaklah sekarang ni bila kena jaga petty cash company kenalah lebih berhati2. Kang bila ada short tak pasal2 kena ganti balik, tak ke haru???

No comments: