Friday, December 10, 2010

Holiday Weekend - Part II

Okey sambung cite pasal holiday kat Perlis. Sebenarnya ikutkan hati mmg xnak pergi tp tulah tak tau camne leh terjoin. Bila dah separuh perjalanan pun aku still berbelah bagi lagi. Iyelah, aku sensorang je staff pompuan yg ikut. Dahtu nnti nk gi tido umah orang lagi. Alamak... segannya. Dahlah xde geng pompuan. Yang ada kak Tie, wife abg Lan je.... tapi sib baik ada anak2 diorang. Sufi Shahleena dgn Na'il Shaheem. Diorang ni pantang tengok kakak (bak kata babah diorang).

So bile jer diorang jumpe aku baru aku tau camne tahap kepantangan diorang bila ada kakak. Tapi ikutkan, mak diorang tak bagi panggil kakak. Aku disuruh panggil sbg Auntie Aida. Alamak... panggilan yg aku tunggu2 selama ini. Nak tunggu Drama King panggil mmg lmbt lagilah. Itu pun kalau die nk panggil aku Auntie Aida. Takpelah, at least aku dpt gak dgr orang panggil aku sbg Auntie Aida. Hehehe....

Masa nie kat Rawang lagi. Dinner dlu sebelum bertolak. Time nie pun masih dalam dilema lagi sebenarnya. Huhu....



Makan time...


Tapi memang tak menyesallah ikut diorang sume gi sana. Memang seronok gile. Selain gi Thailand, of courselah satu Perlis tu kitorang jelajah. Kangar, Kuala Perlis, Arau, Gua Kelam, Wang Kelian, entah apa nama lagi ntah.. macam2 lah. Destinasi pertama kitorang adalah gi mandi kat Bukit Ayer. Memang terbaiklah tempat tu. Kalah ulu bendul!.. (tak aci sungguh nk comparekan dgn Ulu Bendul!)


Aku rasa inilah air terjun yg paling cantik sekali yang pernah aku pergi. Selain mendamaikan, orang pun tak ramai yang datang. Itu yg paling best!



Hutan Lipur Bukit Ayer, Perlis



Jom gambar!


Yang nie Na'il Shaheem. Budak nie tak leh tengok penindasan. Bila aku dibuli oleh mereka2 semua, Na'il pasti akan menangis. Wah, terharu sungguh aku!


Time lunch memang best. Makan seafood. Sume lauk tengahari adalah makanan laut. Ketam, sotong, udang lipan, kerang, ikan. Makan memang puas. Bayangkan udang lipan yang dua mangkuk besar tu pun baru RM6 harganye. Sangat murah!

Lunch yang sangat mengenyangkan


Lepas dh kenyang cam biasalah terus gi jenjalan. Aku tak ingat dah tempat2 yg aku dah lawat. Terlalu banyak. Juz layan jelah gambar2 kat bawah nie. Kebanyakkannya gambar time shoppinglah. Aku xbeli apa2 pun. Jalan2 cuci mata sambil melayan kerenah Na'il dan Sufi.

Masa nie kat Padang Besar









Dah puas shopping, jalan2 cuci mata kitorang pun menuju ke puncak pula. Puncak bukit apa aku tak tau. Lupe sudah. Yang aku tau, tempat nilah diorang wat penggambaran filem Jangan Pandang Belakang.




View yang sangat cantik


Tapi dalam byk2 tempat paling aku suka pergi adalah masuk gua. Memang best gile masuk situ sbb sgt mencabar. Ikut perancangan nk gi masuk Gua Kelam. Tapi sebab banjir aritu, titi dalam gua tu pun dah pecah. Maka, utk tidak merasa kecewa kami pun buatlah decision masuk gua kat area2 rumah Syaiful tu.

Actually, gua tu jarang orang masuk sbb orang sume tak berani. Macam2 lah diorang kata. Ada penunggulah, ada ularlah.. ada itulah inilah. Tapi kitorang hati kebal. Bersemangat sume nk pergi masuk. Na'il yang baru 4 tahun tu pun ikut masuk sekali. Ayah Syaiful siap pesan macam2. Pastu dibaginya kami dengan parang, pisau, kayu, batang paip sbg langkah2 keselamatan.

Keadaaan di dalam gua



Terkesima jap bila aku dah masuk dalam gua tu. Untuk ke sana, memang banyak halangan dan dugaannya. Aku sendiri pun hampir2 terjatuh. Almaklumlah pakai selipar. Kasut tak de. Then, pakai lak baju putih memang kotorlah lepas tu. Dahlah baru lepas ujan. Tanah licin... nasib baik pacat tak de. Dan akibatnya tangan aku luka terkena duri. Perit seyh. Tapi okey lagi kot kena kat tangan. Sian Na'il... dia kena duri kat telinga dia. Abis terkoyak sket telinga dia. Apalagi, meraunglah budak kecik tu dalam hutan. Tapi kejap jer. Sampai je kat gua terus becok mulut dia tanya macam2. Lupa sudah sakit kat telinga dia bila dah masuk dlm gua yg sangat cantik itu.

Petang Ahad, kami sume bertolak menuju ke KL. Ikutkan mmg tak puas berjalan2 lagi. Nak je smbung cuti terus smpai Maal Hijrah. Tapi memandangkan si Haslam de temu janji dgn "Gen 2" dia tu, nak tak nak terpaksalah balik awal. Kul 10 dah smpai Rawang. Then, Syaiful terus anta aku balik Keramat. Kul 1130 smpai umah. Memang penat lebih2 lagi esoknye kena kerja. Tapi percutian ni, walaupun pendek tapi sangat enjoy. Lepas nie, CNY diorang rancang nk ke sana lagi. Then, terus ke Hadyai pula. Almaklumlah cuti hampir seminggu.

No comments: