Friday, August 28, 2009

Ramadhan di Melaka

Ahad, 23 Ogos

First pose kat Melaka arini. Balik dr Seremban naik bas kul 2. Sampai Melaka dlm kul 3:30. On de way nk gi tmpat teksi ternampak org jual asam pedas ketetel. Wah, cam sedap je. So terus aku beli. Then, amik teksi kat Mydin. Murah je, seploh inggit. Compare naik kat MC 15 inggit. Sampai umah aku sorang je. Dalam kul 6 Abid n Huda sampai. So berbuka dengan diorang. Kongsilah lauk yg bawa dr rumah masing2. Then, aku sahur kul 2pg. Sensorang je. Yang len nk bangun awal pagi. Aku malaslah. Sebab nnti ngantuk lah dalam kelas.


Isnin, 24 Ogos

Hari pertama je dah penat giler. Iyalah kami sume jalan kaki. Arini clas abis kul 4. Lepas class je terus gi bazar kat taman cempaka. Kitorang tak beli banyak pun sbb lauk smalam de lagi. Aku juz beli sup perut dengan satar je. Tu pun kongsi dengan Kyra. Abid n Huda beli nasi kerabu. Ziela n Syaza beli char kuew teow. Then, tunggu bas kat tepi jalan. Dahlah panas terik time tu, memang penat. Balik rumah sume melepek. Lepas je berbuka terus tido. Penat sangat.


Selasa, 25 Ogos

Cam biasa jalan kaki waktu bulan Ramadhan memang mencabar. Dengan matahari yang panas terik lagi. Fuh, gilerlah.... Hari ini tugas aku dgn Kyra masuk dapur. So, kitorang juz wat sup sayur yg rasanya macam sup daging (sbb pakai perencah sup masam manis) memang sedap! Dan yang paling penting menu kitorang yang paling spesel dah tentulah TEMPOYAK GORENG. Terangkat bile sume orang makan. Satu lagi menu tambahan, roti goreng hotdong. Tu Huda yang masak. Tu macam ala2 sampingan la....


Rabu, 26 Ogos

Hari ni berbuka kat luar sbb class abis kul 6:30. Kitorang gi Subaidah Corner. Tapi arini hujan memang lebat giler. Sampaikan 4x kitorang berpindah tempat duduk. De la dua tiga kali gak kitorang tetap buka payung masing2 kat Subaidah. Sampaikan mamak2 kat situ pun tersengih2 tengok gelagat kitorang. Abis nk wat camne, ujan... tempias....

Sume org order mee goreng pak hitam special. Aku minta yg pedas2. Kyra minta yg biasa tapi tambah cili potong. Yg len2 sume nye biasa. Bila dapat Kyra kata dier punye yg pedas. Bila aku rasa taklah pedas pun. Huda try pun tak rasa pedas. Pelik, sejak bile Kyra tak tahan pedas nie. Terbalik pulak dengan Huda.

Daripada 5 bintang dapatlah 3 bintang. Sotongnya banyak. Tapi aku rasa kalo aku masak lagi sedap kot. Huhu... perasan je lebey... Then, dlm kul 7:50 tu kitorang gerak balik.




Khamis, 27 Ogos

Seronoknye arini satu kelas pun xde. Kebanyakkan lec de meeting kat Lendu. Memang heaven... Tapi bosan gak sbb dok umah tak tau nk wat aper. Nk tgk tv pun xde citer menarik. Ikutkan ati nk je balik arini tp sayanglah nk skip class. Arini tugas Huda + Abid lak masak. Diorang masak sambal telur dengan sayur campur. Then, seperti biasa de menu tambahan iaitu mihun goreng. Dan ade lagi satu menu tambahan iaitu rendang ayam dari Kyra. Hehe... mak dier yg masaklah....


Jumaat, 28 Ogos

Yahooo... arini balik Seremban. Satu rumah balik. Mula2 Ziela kata xnk balik tp tetibe lak dier tukar fikiran. Sian Syaza. Tiket dier dah abis. So dier akan balik Sabtu pagi. Nasib baik aku beli tiket awal bulan aritu. Hari ni menu ape ea??... Entah.... tak tau lak ibu masak aper kat dapur tu. Tengok je la nnti...

No comments: